Vitamin C a svaly, svalová regenerace a výkonnost.

Vitamim C a svaly, svalová regenerace a výkonnost.

Svaly představují největší zásobárnu vitaminu C a v těle. Koncentrace vitaminu C ve svalech přímo korespondují s jeho dietním příjmem. Přestože koncentrace Céčka ve svalech jsou velmi nízké, vzhledem k velikosti kosterního svalstva představují až 67% veškerých jeho zásob v těle.  Ačkoli se zdá, že v naší společnosti musí být dietní příjem Céčka dostatečný, opak bývá pravdou. Až třetina populace vykazuje v těle jeho limitní hodnoty. Neboli č á st populace vesele pobíhá po světě s hraničními hodnotami kurdějí.  Když se k tomu ještě přidá pravidelná zátěž ve formě sportu, bývá nejohroženější skupinou kromě starých, nemocných právě skupina sportovců a hlavně běžců nebo jiných vytrvalců.

Hlavní buněčnou součástí svalové a pojivové tkáně je kolagen. Vitamin C hraje naprosto klíčovou roli při biosyntéze kolagenu. V průběhu života potřebují svaly a pojivová tkáň stále nový a nový kolagen. Při jeho nedostatku se zpomaluje hojení, zvyšuje se lámavost kapilár a objevuje se krvácení. Celá řada chronických svalových zranění je způsobená prostým nedostatkem vitaminu C. Svaly představují také největší zásobárnu L-karnitinu. Odehrává se v nich podstatná část energetického metabolizmu, který se bez karnitinu neobejde.  Stejně jako při syntéze kolagenu je vitamin C také naprosto nezbytný při tvorbě L-karnitinu v těle.  Zjednodušeně řečeno bez Céčka by nebyly ani svaly ani energie.  Jde o jeho duální účinek.

Každá svalová zátěž vede ke změně prostředí a k tvorbě svalových poškození – mikrotraumat, zánětu a tvorbě volných radikálů. Při intenzivní zátěži je významná část svalových vláken poškozena. Čím větší zátěž, tím rozsáhlejší devastace. Svaly spouští rychlou regeneraci. Do postižených míst se koncentrují bíle krvinky (lymfocyty), které obsahují také velké množství Céčka. Lymfocyty spouští akutní regenerační fázi. Infiltrují napa denou tk áň a poškozená svalová vlákna, startují úklidové práce. Svaly jsou na stres a zátěž dobře adaptovány a vybaveny. Společně s úklidem se aktivují se zárodečné takzvaně nediferencované - satelitní (něco jako kmenové buňky) svalové buňky a dochází k jejich přeměně na nová svalová vlákna. Celou situaci s přetížením podkresluje oxidační stres (volné radikály) vznikající v procesu svalové práce, který také spouští kaskádu nebezpečných reakcí. Vitamin C jako hlavní svalový antioxidant tak brání dalšímu rozvoji zánětu a poškození, zlepšuje prokrvení a chrání buněčné struktury.

Vhledem k velkému podílu kosterního svalstva na obratu vitaminu C, cílené a pravidelné podávání Céčka představuje smysluplný a jednoduchý způsob ochrany pohybového aparátu, prevenci svalového poškození u sportovců, vynikající způsob pro urychlení regenerace po operacích tkání nebo traumatech.  Způsoby podávání Céčka, dávky a časování tak představují v rukou odborníka dobrý a účinný nástroj. Otáz ka tedy nestojí, jestli Céčko ano, ale kolik, v jaké formě a kdy.

Využijte našich znalostí v poradně DoktorSport a vyzkoušejte náš ASKOSORB C - liposuspenzi vitaminu C od lékárníka.